2021–2024 METŲ
Pasirengimo kurti įtraukią mokyklą veiksmų planas
Pagrindinis tikslas
Pašalinti fizines, emocines, informacines, socialines kliūtis ir užtikrinti kokybišką švietimą kiekvienam vaikui mokantis drauge su savo bendraamžiais jam artimiausioje švietimo įstaigoje, suteikiant reikalingą, jo ugdymosi poreikius atliepiančią pagalbą.
Siekiai
- Iki 2030 m. kiekvienoje Lietuvos savivaldybėje sudaryti sąlygas visiems mokiniams gauti veiksmingą švietimo pagalbą ir užtikrinti didesnės vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, dalies ugdymą bendrojo ugdymo mokyklose įtraukiuoju būdu bei gauti kokybiškas švietimo pagalbos paslaugas nepriklausomai nuo šeimos gyvenamosios vietos ar finansinių galimybių.
- Sukurti Lietuvos įtraukties švietime ir regioninių specialiojo ugdymo centrų (regioninių švietimo pagalbos centrų) tinklą, kuris užtikrins metodinę ir konsultacinę pagalbą mokykloms, pedagoginėms psichologinėms / švietimo pagalbos tarnyboms , įgalins mokyklų specialistų komandas dirbti su SUP turinčiais mokiniais.
- Švietimo pagalbą gaunančių mokinių dalis nuo visų mokinių, kuriems nustatytas pagalbos poreikis
2024 – 80 proc. / 2025 m. – 85 proc. / 2030 m. – 97 proc. - Negalią turinčių mokinių, ugdomų įtraukiuoju būdu bendrosiose ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokyklose, dalis
2024 – 65 proc. / 2025 m. – 85 proc. / 2030 m. – 90 proc. - Specialiųjų ugdymosi poreikių (negalią) turinčių vaikų, dalyvaujančių neformaliajame vaikų švietime, dalis
2024 m. – 35 proc.; 2025 m. – 40 proc.; 2030 m. – 50 proc.
I uždavinys
Stiprinti bendrosios paskirties mokyklų pasirengimą priimti ir ugdyti įvairių ugdymosi poreikių turinčius mokinius
Tikslas
Pritaikyti ir modernizuoti bendrųjų ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokyklų aplinkas įvairių ugdymosi poreikių turintiems mokiniams.
Priemonės
- Universalaus dizaino principais grįstos rekomendacijos mokyklų fizinei aplinkai pritaikyti (suderintos ir aptartos su įstaigų steigėjais ir neįgaliesiems atstovaujančiomis organizacijomis).
- Atnaujintos / modernizuotos pagal universalaus dizaino principus 36 bendrosios ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokyklos.
- Modernizuojamos bendrosios ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokyklos, pritaikant jas negalią turintiems mokiniams.
Tikslas
Aprūpinti mokyklas specialiosiomis mokymo priemonėmis ir ugdymo procesui skirtų techninės pagalbos priemonių komplektais bei apmokyti jomis naudotis.
Priemonės
- Rekomendacijos dėl priemonių, atitinkančių universalaus dizaino principus, ir informacinių komunikacinių technologijų įrankių, tinkančių organizuoti bebarjerį mokymą visiems, naudojimo ugdymo procese.
- Platforma, kurioje talpinamas mokymo priemonių ir techninės pagalbos priemonių elektroninis katalogas.
- Nupirktos ugdymui skirtos specialiosios techninės pagalbos priemonės – ne mažiau kaip 50 komplektų.
Tikslas
Padėti bendrosioms ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokykloms tinkamai organizuoti įvairių ugdymosi poreikių turinčių mokinių įtraukųjį ugdymą.
Priemonės
- Sukurtas įtraukiųjų grupių / klasių, skirtų didelių ir labai didelių ugdymosi poreikių turintiems mokiniams, organizavimo modelis bendrosiose ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokyklose. Technologijų įrankių, tinkančių organizuoti bebarjerį mokymą visiems ugdymo procese, įsigijimas.
- Mobiliu ir / ar nuotoliniu būdu ne trumpiau kaip 3 mėnesius teikiamos mokymosi ir švietimo pagalbos paslaugos 85-čiai proc. specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų.
Tikslas
Užtikrinti stacionarios ir mobilios konsultacinės, metodinės pagalbos teikimą bendrosioms ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokykloms, kai jos susiduria su sudėtingais vidutinių, didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių įtraukties atvejais.
Priemonės
- Parengtas regioninio metodinio konsultacinio centro aprašas.
Atrinkti 8 regioniniai metodiniai konsultaciniai centrai, modernizuota jų infrastruktūra, jie aprūpinti reikalingomis priemonėmis.
Tikslas
Tobulinti mokytojų ir kitų ugdymo procese dalyvaujančių asmenų kompetencijas dirbti su įvairiomis specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių grupėmis (pradedant nuo ankstyvojo amžiaus).
Priemonės
- Mokymai pedagoginiams darbuotojams, kuriuose jie tobulina kompetencijas, kaip ugdyti įvairių specialiųjų poreikių turinčius vaikus.
- Metodinės medžiagos rinkinių į pagalbą mokykloms pagal atskiras specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių grupes (regos, klausos, raidos, elgesio, emocijų ir intelekto sutrikimų) ir jų praktinio taikymo mokymai mokytojams rengimas.
II uždavinys
Tobulinti švietimo pagalbos teikimo organizavimą šalies ir regioniniu lygmeniu
Tikslas
Atlikti pedagoginės ir psichologinės pagalbos teikimo modelio veiksmingumo ekspertinį vertinimą.
Priemonė
- Rengiamos rekomendacijos dėl švietimo pagalbos teikimo modelio struktūros ir finansavimo tobulinimo.
Tikslas
Užtikrinti švietimo pagalbos teikimą mokyklos ir regioniniu lygmeniu.
Priemonės
Švietimo pagalbos specialistų papildomo poreikio savivaldybėse įvertinimas.
Atnaujintos švietimo pagalbos specialistų funkcijos ir atitinkamai parengti švietimo pagalbą reglamentuojančių teisės aktų pakeitimai.
- Parengtas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo pakeitimo projektas, panaikintas atotrūkis tarp švietimo pagalbos specialistų ir mokytojų darbo užmokesčio.
- Kasmet, atsižvelgus į poreikį ir pasiūlą, steigiamos papildomos švietimo pagalbos specialistų pareigybės mokyklose ir PPT / ŠPT, siekiant, kad kiekvienas mokinys gautų jam reikalingą pagalbą.
Rezultatas
2021 m. valstybės skyrė lėšų steigti ? švietimo pagalbos specialistų etatų mokyklose.
2022 m. valstybės skyrė lėšų steigti 150 švietimo pagalbos specialistų etatų mokyklose.
Tikslas
Stiprinti ir plėtoti specialiųjų ugdymo centrų (skyrių) metodines konsultacines paslaugas.
Priemonė
- Išplėstos Lietuvos aklųjų ir silpnaregių, Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų, Panevėžio „Šviesos“, Gelgaudiškio, „Diemedžio“ ugdymo centrų ir Kauno statybos ir paslaugų mokymo centro „Žeimena“ skyriaus metodinės konsultacinės pagalbos funkcijos ir sustiprintos ten dirbančių specialistų kompetencijos metodinei konsultacinei pagalbai teikti šalies ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokykloms.
Tikslas
Įkurti nacionalinį metodinį konsultacinį centrą įvairiapusių raidos ir kitų sutrikimų turintiems vaikams.
Priemonės
- Išplėtotos Sutrikusios raidos vaikų konsultavimo skyriaus, esančio Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centre, paslaugos, įsteigti 28 papildomi specialistų etatai.
- Parengta nacionalinio metodinio konsultacinio įvairiapusių raidos ir kitų sutrikimų turintiems vaikams centro vizija.
- Sukurta Nacionalinio metodinio konsultacinio centro įvairiapusių raidos ir kitų sutrikimų turintiems vaikams infrastruktūra.
Tikslas
Stiprinti kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo sąlygas.
Priemonės
- Atnaujinti teisės aktai, reglamentuojantys kurčiųjų ugdymą.
- Parengtos ir įgyvendinamos 3 surdopedagogų, gestų kalbos vertėjų / kurčiųjų mokytojų / mokytojų padėjėjų kvalifikacijos tobulinimo programos, kurių tiklsas – mokymų dalyviams suteikti gestų kalbos pagrindus ir supažindinti su kurčiųjų kultūra.
- Įsteigtas gestotyros centras Vilniaus kolegijoje.
Tikslas
Užtikrinti kokybišką pedagoginį psichologinį mokinių ugdymosi poreikių vertinimą.
Priemonės
- Pedagoginiam ir psichologiniam vertinimui naudojamų metodikų, testų atnaujinimo ir naujų instrumentų įsigijimo poreikio vertinimas.
- Atnaujinti turimi, parengti trūkstami pedagoginio psichologinio vertinimo instrumentai.
- Įsigytos pedagoginiam ir psichologiniam vertinimui naudojamų metodikų ir testų licencijos.
Tikslas
Stiprinti Vaiko gerovės komisijos vaidmenį mokyklose plėtojant įtrauktį švietime.
Priemonė
- Atnaujintas Vaiko gerovės komisijos sudarymo ir jos darbo organizavimo tvarkos aprašas, patikslintos jai priskirtos funkcijos, komisijos sudėtis, darbo organizavimo principai ir sąlygos.
Tikslas
Remti tėvų (globėjų, rūpintojų), auginančių specialiųjų ugdymosi poreikių, negalią turinčius vaikus, socialinio įgalinimo modelį.
Priemonės
- Konkurso būdu atrinktose 19-oje savivaldybių koordinuotai teikiamos švietimo pagalbos, socialinės, sveikatos priežiūros paslaugos ikimokyklinio, bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų mokiniams ir jų tėvams įtraukiant nevyriausybines organizacijas, kitas įstaigas ir organizacijas.
- Rekomendacijos tėvams (globėjams, rūpintojams) supažindinti su vaiko ugdymosi sunkumais, specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo ir nustatymo procedūromis (kur ir kada kreiptis, ką daryti gavus išvadas, kur gauti pagalbą ir pan.).
- Kiekvienoje savivaldybėje įsteigtos tėvų (globėjų, rūpintojų) savipagalbos grupės, diskusijų forumai, siekiant tobulinti švietimo pagalbos teikimą vaikams.
III uždavinys
Tikslas
Užtikrinti, kad pedagogų rengimo centrai pedagogų ir švietimo pagalbos specialistų kompetencijas ugdytų vadovaudamiesi Europos specialiojo įr inkliuzinio ugdymo plėtros agentūros parengtomis rekomendacijomis dėl inkliuzinio švietimo mokytojo profilio.
Priemonės
- Peržiūrėti ir pagal poreikį atnaujinti mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų rengimą reglamentuojantys teisės aktai.
- Edukologijos studijų krypties programos atnaujintos taip, kad kiekvienas būsimasis pedagogas studijuotų ne mažesnį kaip 6 kreditų įtraukaus ugdymo organizavimo kursą.
- Pradėtos rengti ir įgyvendinti dvigubos specialybės – dalyko ir specialiojo ugdymo metodikų – ar tarptautinės jungtinės studijų programos.
- Padidintas valstybės finansuojamų studijų vietų skaičius siekiant patenkinti švietimo pagalbos specialistų poreikį.
Tikslas
Užtikrinti galimybes pedagogams įgyti specialiojo pedagogo, logopedo, tiflopedagogo, surdopedagogo ir / ar kitą pedagoginę specializaciją.
Priemonė
- Finansuojamos 700 pedagogų tikslinės studijos (pagal pedagoginės specializacijos studijų modulius), suteikiančios teisę dirbti specialiuoju pedagogu logopedu, tiflopedagogu, surdopedagogu ir / ar pagal kitą pedagoginę specializaciją.
Tikslas
Sudaryti sąlygas asmenims, kurie neturi mokyklos ar PPT / ŠPT psichologo pareigybei būtinos kvalifikacijos ar kompetencijos, ją įgyti.
Priemonė
- Skirtas tikslinis finansavimas mokyklų ir PPT / ŠPT psichologams įgyti būtinas kompetencijas (100 asmenų pagal nustatytas trūkstamas kompetencijas).
Tikslas
Plėsti ir stiprinti PPT / ŠPT specialistų kompetencijas atlikti vaikų vertinimus pagal atnaujintą klasifikatorių, sudaryti galimybes specializuotis atitinkamose srityse, įgyti aukštesnio lygio kompetencijas ir tapti mokyklų konsultantais.
Priemonės
- Atnaujintas Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašas.
- Mokymai PPT / ŠPT dirbantiems specialistams dėl atnaujinto klasifikatoriaus taikymo (taip pat ir dėl ankstyvojo amžiaus vaikų vertinimo).
- Sustiprintos PPT / ŠPT specialiųjų pedagogų, logopedų kompetencijos konsultuoti mokinių, turinčių negalių, sutrikimų (pvz., įvairiapusių raidos sutrikimų, emocijų, elgesio, aktyvumo ir dėmesio sutrikimų) ar mokymosi sunkumų, tėvus, pedagogus.
IV uždavinys
Stiprinti mokyklų bendruomenių ir visuomenės teigiamas nuostatas dėl įtraukties švietime
Tikslas
Viešinti informaciją apie įtrauktį švietime ir sėkmingas mokyklų patirtis.
Priemonės
- Informacinė kampanija dėl palankaus visuomenės požiūrio į įtraukųjį ugdymą formavimo.
- Kaupiama ir viešinama informacija ŠMSM ir jai pavaldžių institucijų interneto puslapiuose apie įtrauktį švietime, gerąsias mokyklų įtraukties patirtis.
- Kartu su NVO savivaldybėse organizuotos PPT / ŠPT, savivaldybių, mokyklų Vaiko gerovės komisijos atstovų ir tėvų (globėjų, rūpintojų) diskusijos, skirtos įtraukties švietime klausimams analizuoti, teigiamoms nuostatoms formuoti, tėvų pasitikėjimui švietimo pagalba didinti.
Tikslas
Organizuoti renginius įtraukties švietime klausimams aptarti.
Priemonės
- Kasmetės bent 2 nacionalinės viešosios konsultacijos ir 1 forumas įtraukties švietime klausimais.
- Vadovų lyderystę įtraukčiai švietime skatinančios konsultacijos, kiti renginiai analizuojant įvairius įtraukties švietime aspektus, klausimus, gerąsias patirtis, mokslininkų įžvalgas, dokumentus.
V uždavinys
Tikslas
Vykdyti įtraukties švietime stebėseną nacionaliniu ir savivaldybės lygmenimis.
Priemonės
- Kasmet skelbti informaciją apie įtraukties situaciją bendrojo ugdymo mokyklose.
- Išverstos 2 metodinės priemonės, kuriose pateikiami instrumentai bendrosioms bendrojo ugdymo mokykloms, kaip atlikti mokyklos įsivertinimą įtraukties aspektu.
- Adaptuoti ir standartizuoti 2 įtraukties įsivertinimo instrumentai Lietuvos bendrosioms bendrojo ugdymo mokykloms.
- Bendrosios bendrojo ugdymo mokyklos apmokytos, kaip diegti įsivertinimo instrumentus.
- Dėl susisiekimo, prašome kreiptis į savo miesto - rajono savivaldybę